Hadis Riwayat Ahmad :-

Barang siapa mengusahakan harta dari yang haram, Maka kalau ia bersedekah dengan harta itu nescaya tidak diterima.

Dan kalau ditinggalkannya di belakangnya, Nescaya adalah menjadi perbekalannya ke neraka
Masuk

kHASIAT ORI GARAM


  1. Baginda Rasullah s.a.w. setiap kali memasuki perkampungan baru akan terlebih dahulu memakan  garam
  2. Amalan Sayiddina Ali r.a adalah untuk kekuatan fizikal dan mental
  3. Memulihkan system perjalanan darah dan sangat baik sebelum berbekam,rawatan sunnah untuk dtox.
  4. Mampu memulihkan pelbagai penyakit kronik
  5. Mengekalkan kandungan air dalam badan

Antara kajian yang dijalankan menunjukkan kebaikan Ori Garam :

  1. Garam sangat penting dalam mengatur kadar air dalam tubuh dan paling efektif dalam menstabilisasi deyutan jantung serta mengatur tekanan darah yang tidak teratur dan bertentangan dalam kesalahfahaman bahawa garam menyebabkan tekanan darah tinggi.
  2. 27% garam dalam tubuh berada dalam tulang.Tulang terdiri dari 22% air,jadi garam sangat diperlukan untuk menguatkan struktur tulang. Osteoporosis merupakan hasil kekurangan air dan garam dalam tubuh.
  3. Garam penting mengelakan ekstraksi keasaman yang berlebihan dari sel-sel dalam tubuh terutama sel otak dan garam diperlukan untuk membangkitkan  energy hidroelektrik dalam sel-sel tubuh dan pembangkit tenaga local. Terutama untuk komunikasi  dan informasi sel-sel saraf  sepanjang waktu untuk kinerja sel otak, dari masa belum lahir sampai mati.
  4. Garam penting untuk mempertahankan seksualitas dan libido,mencegah encok dan encok arthritis, mencegah varises dan spider veins pada kaki dan paha.Penyerapan partikel makanan melalui jalur dalam diabetes. Menghilangkan radang selaput lender di hidung dan tengkorak serta penimbunan pada sinus. Membersihkan paru-paru dari sumbatan lendir yang melengket terutama sekali bagi penderita asma dan cystic fibrosic,mencegah kram otot (kejang mengkarung). Sekiranya sentiasa ditaruh diatas lidah akan menghentikan batuk kering.
  5. Ketika tubuh kekurangan garam bererti tubuh kekurangan air. Kelenjar air liur akan mengeluarkan lebih banyak air liur sebagai pelunas ketika mengunyah dan menelan serta membekalkan perut dengan air untuk mencerna makanan.Ketika putran kelenjar air liur meningkat pembuluh darah menjadibocoruntuk membekalkan air kepada kelenjar bagi menghasilkan air liur. "Kebocoranini melimpah melebihi kawasan kelenjar dan menyebabkan timbunan yang meningkat di bawah kulit dagu,pipi,dan sampai ke leher. Garam penting untuk mengurangi belahan pada dagu dan mencegah air liur berlebihan (air liur basi)

No comments:

Post a Comment